De Fietsersbond wil dat harder wordt opgetreden tegen fietsers die hun elektrische fiets hebben opgevoerd. Sommige e-bikes zijn eenvoudig op te voeren, waardoor ze veel harder kunnen dan de toegestane 25 kilometer per uur.

“Snelheidsverschil op het fietspad is een groot gevaar. De kans op ongevallen stijgt hierdoor”, zegt Jaap Kamminga van de Fietsersbond. “Wij vinden dat apps waarmee je je fiets kan opvoeren verboden moeten worden en dat het opvoeren zelf onmogelijk wordt gemaakt.”

Het Amerikaanse Super73, dat fietsen verkoopt die eruit zien als brommers, maakt het tunen van de fiets heel makkelijk. Met de app van dat bedrijf kun je instellen dat de fiets tot 45 kilometer per uur trapondersteuning geeft. Ook kan je een ‘gashendel’ kopen, waarmee je 50 kunt zonder mee te trappen. Het bedrijf zegt dat dit alleen bedoeld is voor gebruik op privéterrein en niet voor de openbare weg. “We begrijpen je behoefte aan snelheid, maar adviseren om de Europese regels te volgen”, aldus Super73 op z’n website.

“Er zullen altijd mensen zijn die misbruik maken van de mogelijkheden”, zegt het bedrijf in een reactie aan de NOS. “In onze ervaring zijn er maar weinig mensen die de wet niet respecteren, de meesten rijden in de standaard modus. Waarom zouden we klanten verhinderen om het volledige potentieel van onze motoren off-road op privéterrein te ervaren?”

Een anonieme eigenaar (naam bekend bij redactie) zegt wel degelijk op de openbare weg snellere standen te gebruiken. “Ik weet ook dat het illegaal is, maar ik hou van snelheid. Ik doe het wel met beleid. Ik woon in the middle of nowhere en ga alleen buiten de stad harder dan mag.”

Door admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *